Jag gillar Sverige! - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Marina Hutten - WaarBenJij.nu Jag gillar Sverige! - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Marina Hutten - WaarBenJij.nu

Jag gillar Sverige!

Door: marinahutten

Blijf op de hoogte en volg Marina

23 November 2010 | Zweden, Kalmar

Holy crap….what happened to the time?! Het is alweer 23 november…over ongeveer anderhalve maand zet ik alweer voet op Nederlandse bodem! Terwijl het hier juist steeds meer als ‘thuis’ begint te voelen… Raar idee hoor, de eerste exchange studenten gaan volgende week alweer terug naar hun thuisland! Waaronder Brittany, Amerikaanse waar ik hier heel veel mee omga… Verder gaan er heel veel mensen zo net rond de kerst terug..Behalve ik en nog een aantal mensen ;) Ik heb nog even te gaan en dat vind ik best wel lekker! Vooral met alle tripjes in het vooruitzicht! Deze maand ben ik tot nu toe vooral bezig geweest met studeren.

Het vak wat ik nu volg ‘The Tourism Production System’ is erg interessant. Ik was van tevoren bang dat ik misschien heel veel horen zou horen wat ik tijdens mijn vakken in Nederland al heb gehad, maar dit is gelukkig totaal niet het geval. Het is allemaal nieuwe informatie, wat me best wel motiveert! Daarnaast hebben we een supertoffe leraar, die ons vaak laat lachen om van alles en nog wat. Vorige week heb ik het voor het eerst in mijn leven een presentatie gehad via skype! Onze leraar had Michael Hall, een toerisme onderzoeker die meer dan 50 boeken over toerisme heeft geschreven, uitgenodigd om naar Kalmar te komen. Helaas kon hij niet aanwezig zijn, omdat hij in Nieuw Zeeland woont en er aardbevingen hadden plaatsgevonden waardoor er geen vluchten gingen. Althans..hij kon niet in persoon aanwezig zijn. Hij heeft alles gewoon via skype gepresenteerd! Volgende week vrijdag heb ik mijn eerste tentamen van dit vak, dus ik ben nu langzaamaan bezig met de voorbereidingen daarvoor. Op 10 januari heb ik mijn tweede tentamen voor het vak, een ‘home exam’. Omdat iedereen dan al weer terug is in hun eigen land.. We krijgen het tentamen opgestuurd op 10 januari en hebben 2 dagen om het weer terug te sturen met antwoorden..hoe makkelijk kunnen ze het voor je maken! :S Het oneerlijke is namelijk dat de Zweedse studenten het tentamen gewoon in 4 uur op 10 januari moeten maken..Weird! Nog even een leuk feitje..Karlsson is hier een hele populaire naam. Tijdens de introductie van het vak ging de leraar alle namen van de studenten af en er zijn serieus meer dan 10 van de 110 studenten die Karlsson van hun achternaam heten.

Verder ben ik nog steeds bezig met Zweeds..wat volgende week woensdag voorbij is, aangezien ik dan mijn tweede tentamen van Zweeds heb. Kan echt wel een woordje Zweeds nu…zit soms met huisgenootjes in de huiskamer voor de tv en kan vaak in grote lijnen wel volgen waar het over gaat :)

Nu even naar de afgelopen weken..waarin misschien niet zo heel veel spectaculairs is gebeurd, aangezien ik vooral bezig was met de studie. Maar toch, leuke dagjes/uitjes zijn er wel geweest ;) Het weekend van 5 november zijn we gezellig op vrijdagavond met een groep naar de Student pub geweest, lekker biertje gedronken. Zaterdag ben ik wezen shoppen met wat meiden bij Modehaus…ik alleen 1 jurkje gekocht, de andere meiden ‘iets’ meer want…..het was SALE! ;) Er zijn niet zo heel veel winkels in winkelcentrum Modehaus, ik denk zo’n 20, en we hadden erop gerekend dat we aan 5 uur wel meer dan genoeg hadden, aangezien we om 12 uur aankwamen en de winkels om 5 uur sloten. Nou..we hebben het op het nippertje gered hoor..om 5 voor 5 kwamen we de laatste winkel uit ;) Was in elk geval een geslaagde shopdag! ’s Avonds had ik met mijn huisgenootjes een ‘roomparty’. Superleuk! Het idee was dat iedereen voor alcoholische versnapering, een hapje en wat leuke muziek op zijn eigen kamer zorgde en dat we vervolgens elke 15 minuten van kamer verwisselden. Zo kon je iedereen zijn kamer eens een keer goed bekijken, iedereen nog beter leren kennen etc. 15 minuten per kamer werden uiteindelijk echter zo’n 45 minuten per kamer ;) Ik zou eigenlijk nog uitgaan daarna, maar dat heb ik maar gecancelled aangezien we om 2 uur nog gezellig in iemands kamer zaten ;) Iedereen had er veel werk van gemaakt! Kamers vol met kaarsen om een beetje sfeer te creëren! Heb van alles gedronken en gegeten: soort gluhwein, warm bier ( gemaakt door mijn Chinese buurmeisje ), cocktail en de topper was toch wel de warme chocolademelk met pepermunt likeur van mijn buurman :D Ik had het mezelf makkelijk gemaakt…gewoon wat blikjes Heineken gekocht..om mijn Nederlandse roots even te promoten ;) Jan Smit opgezet..wat ze alleen niet zo konden waarderen haha! De Nederlandse DJ’s zijn hier wel heel populair, vooral DJ Tiesto en Armin van Buuren..een van mijn huisgenootjes wil volgend jaar naar Sensation White. Het was in elk geval een topavond! Erg gezellig en vooral heel knus in iedereen zijn kamer! Zondag heb ik lekker een relaxdagje gehouden en ’s avonds hebben ik en mijn Chinese buurmeisje gekookt voor voor 2 Duitse meiden. Gezelige avond!

Die woensdag daarop kwam spontaan het idee op om uit eten te gaan bij de Chinees en daarna naar de bios, naar de Social Network. De Chinees was heerlijk en, heel bijzonder hier in Zweden, goedkoop! 9 euro voor een buffet, inclusief dessert! Ze gaan ons zeker terug zien ;) De film was goed! En vooral heel interessant als je zelf heel veel gebruik maakt van Facebook, wat ik nu ook doe. In Nederland deed ik niets met Facebook, maar hier wordt alles georganiseerd en aangekondigd via Facebook! En het kan je nog geld besparen ook…Een Spaanse exchange student heeft namelijk contact met de eigenaar van een club hierzo, Palace, en zij kan steeds regelen dat alle exchange studenten op de gastenlijst komen te staan en dus gratis naar binnen mogen, wat zo’n 8 euro scheelt! Elke zaterdag plaatst ze een berichtje op Facebook, waarna je je naam moet achterlaten om aan te geven dat je op de gastenlijst wilt worden gezet en tadaaa…vervolgens kom je ’s avonds gratis binnen! You just have to love Facebook…en de Spaanse exchange student ;)

Die donderdag had ik een etentje georganiseer met de meiden waarmee ik naar Helsinki ben geweest, hier bij mij in huis. Iedereen had wat lekkers gemaakt. Ik had geprobeerd een Spaanse tortilla te maken..met de nadruk op geprobeerd! Probeer maar eens een gebakken ei om te draaien wat gevuld is met aardappel, groenten etc. Gevolg was dat het niet echt meer de ronde vorm van een gebakken ei had, het was meer een smurrie van ei, aardappel en groenten :P Maar alsnog..was het toch best lekker! Brittany had ‘chicken park’ gemaakt…was ook heerlijk! Kip met Parmezaanse kaas, een soort tomatensaus er overheen en dan in de oven..jammie! Vrijdag hebben Brittany en ik bij Tanja een filmavondje gehouden..we hebben de film Taken gezien, wat over 2 Amerikaanse meisjes gaat die worden gekidnapt als ze een reis naar Parijs maken. Gelukkig was Brittany, Amerikaanse, net dat weekend ervoor naar Parijs geweest :P Maar alsnog was het niet echt een goede film om te kijken als je daarna nog in het donker naar huis moet! Die zaterdag werd er in de sportschool waar ik sport een les Zumba georganiseerd! Het is iets wat hier eens in de 3 weken wordt georganiseerd door de sportschool en elke keer is het heel druk en populair bij iedereen. Je moet de les zumba dan ook boeken via internet om te kunnen deel nemen. De boekingssite gaat precies 24 uur voor de dag van de les open..In dit geval dus op vrijdag om 00.00 en het was zelfs zo erg dat we precies om 00.00 moesten boeken. Als je om 07.00 zou willen boeken, was je al te laat :P Ik zat om 00.05 achter de computer en van de in totaal 80 beschikbare plaatsen waren er al 40 weg!! Gelukkig hebben wij een plaatsje weten te bemachtigen ;) En de les was erg leuk! Zaterdag is er weer een les zumba en ik ga zeker vrijdag om 00.00 achter mijn computer zitten :P Verder was er die zaterdagavond een pre-party bij Franzi thuis en zijn we, gratis, naar Palace geweest. Leuke avond! Die zondag een beetje brak en lekker filmpje gekeken. ’s Avonds naar een verdieping boven mij gegaan, waar werd gekookt door de 2 Duitse meiden waar ik en mijn Chinese buurmeisje de week daarvoor voor hadden gekookt. Ze hadden lasagne gemaakt! Heeeeerlijk! Dat is echt zo’n gerecht wat je niet zo snel in je eentje gaat staan maken..

Vorige week had ik vooral veel lessen en heb ik vooral veel gestudeerd. Donderdagavond een drankje gedaan met wat mensen. Vrijdagavond heb ik Duitse kerstkoekjes gebakken bij Franzi thuis. Jaa Sinterklaas moet ik helaas overslaan dit jaar ..en Sinterklaas wordt hier ook niet echt gewaardeerd. Nadat ik het hele idee rondom Sinterklaas en zijn Zwarte Pieten had uitgelegd was het eerste wat Franzi zei: racist! Haha! En Brittany zei dat zoiets nooit in Amerika zou kunnen bestaan :P Dus..we gaan hier gewoon al over op de kerstsfeer! In het centrum van Kalmar hangt al allerlei kerstverlichting en versiering en vrijdagavond stond dus in het teken van kerstkoekjes. We hadden uiteindelijk veel te veel ingrediënten gekocht, waardoor we van 5 tot 1 uur ’s nachts koekjes hebben staan bakken en decoreren! Vooral het decoreren nam veel tijd in beslag! Aangezien we zo’n 200 koekjes hadden gebakken, heb ik de volgende dag een bord met koekjes hier in de keuken in mijn huis gezet en na een kwartier waren ze allemaal weg! Eerst durfde niemand ze aan te raken en op te eten, omdat ze zo mooi versierd waren. Maar nadat een van mijn huisgenootjes er eentje durfde te nemen zag ik zo al die uren werk in alle monden verdwijnen :P

Dan nog even over het weer..omdat toch iedereen daar altijd naar vraagt ;) De afgelopen dagen heeft het hier alleen maar geregend..blehh! Maar sinds vanavond sneeuwt het hier! Ik geloof alleen dat je daarvoor niet perse hier naartoe hoeft te komen, aangezien de weersvoorspellingen voor Nederland er voor komend weekend ook erg winterachtig uitzien! Ben benieuwd wie er beter uit de test komt..de NS of SJ ( Zweedse spoorwegbedrijf ) ;)

Dit was het weer even voor nu! Ik heb zo’n idee dat mijn volgende blog nog wel even een tijdje op zich kan laten wachten, aangezien ik volgende week vooral bezig ben met tentamen, ik de week daarop al naar Lapland ga ( -20 graden nu!! ) en de week daarop Astrid mij komt bezoeken. De tijd zal nog sneller voorbij gaan dan het al deed!

Hej da mina kompissar!
Liefs,
Marina

  • 23 November 2010 - 22:23

    Marina Hutten:

    Ahh als ik nu naar buiten kijk zie ik een dikke deken sneeuw! :D Dat wordt lopend naar school morgenochtend ;)

  • 23 November 2010 - 22:34

    Nathalie:

    Hey topper!

    Goed om te lezen dat je het nog steeds zo naar je zin hebt!:D Have fun in Lapland!

    Liefs

  • 23 November 2010 - 22:44

    Barbara:

    Heyy!! ik vind het best wel weer gezellig dat je bijna weer in NL bent!! maar geniet er nog maar even van hoor! de tijd vliegt zeker weten veel te snel! dikke kus!

  • 24 November 2010 - 08:32

    Cora:

    Hey Marina, leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. En logisch dat die tijd zo snel gaat met al die drukke leer/stap activiteiten. Geniet ervan want voor je het weet ben je alweer thuis. Groetjes Cora

  • 24 November 2010 - 11:11

    Anna . :

    Leuk dat je het zo naar je zin hebt! Jammer dat tijd zo snel gaat.. Hier in Afrika gaat het precies hetzelfde. Op 1 december zit ik al op de helft van de 6 maanden, echt wow.
    Geniet er maar nog even lekker van..! Liefs uit zonnig Kaapstad, xx

  • 24 November 2010 - 18:28

    Karin:

    Okee, een dik pak sneeuw, dan hoef je je voorlopig niet bezig te houden met een fiets waar je ketting van afloopt, gewoon lopen!
    Moet wel bekennen dat wij het niet erg vinden dat je binnen niet al te lange tijd naar huis komt!
    Geniet nog maar!

    xxx

  • 24 November 2010 - 19:34

    Roos:

    Hoi Marina, wat leuk! Weer een humoristisch blog van jou. Maar......de tijd in Zweden begint nu op te schieten, geniet nog maar van alle leuke dingen die op je pad komen. Gezellig dat Astrid een weekje bij je komt logeren, lekker weer bijpraten etc. Kus, opa en oma.

  • 26 November 2010 - 09:54

    Astrid:

    Jeeeej, leuk verhaal Marina! Tot snel... Zinin! xxx As!

  • 27 November 2010 - 17:58

    Tiny:

    Zo te lezen geniet je nog steeds van alles wat je overkomt en het is natuurlijk ook heel uniek om de kerstdagen eens in zweden door te b rengen. Hoe is het daar nu de dagen zo kort zijn?
    We wensen je nog veel plezier, vooral in Lapland. Groetjes opa en oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Kalmar

Marina

Actief sinds 23 Maart 2010
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 15465

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2010 - 04 Januari 2011

5 maanden Kalmar!

10 April 2010 - 22 Mei 2010

Expedite INChina

Landen bezocht: