Time flies! - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Marina Hutten - WaarBenJij.nu Time flies! - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Marina Hutten - WaarBenJij.nu

Time flies!

Door: marinahutten

Blijf op de hoogte en volg Marina

03 November 2010 | Zweden, Kalmar

Tijd voor een update vanuit het winderige en snel donker wordende Kalmar! Nu de klok een uur terug is gezet begint het hier op dit moment om 4 al donker te worden..Kun je nagaan hoe het straks in december is, dan schijnt het om 3 uur al donker te zijn. Daar raakt je hele ritme toch gewoon van in de war?! :S Het brengt in elk geval ook wel weer wat sfeer met zich mee..vooral als de kerst dichterbij komt en er overal lichtjes hangen :) Verder valt het op dit moment aardig mee met de kou, alhoewel het sommige dagen ’s nachts wel al vriest..En er is twee weken geleden sneeuw gevallen! Nu lag ik die dag lekker tot 11 uur in bed en lag er slechts nog een klein laagje toen ik mijn gordijnen open deed, aangezien de zon scheen..echter, een vriendin van me hier heeft een foto genomen van wat zij zag toen ze om 8 uur de deur uitging richting school…helemaal wit! Dat beloofd wat! :D

Het weekend van 16 oktober werd er vanuit ESN een dagje uit naar Kopenhagen georganiseerd, wat ik natuurlijk niet kon overslaan. Tijdens de reis naar Kalmar met mijn ouders en zusje hebben we overnacht in Kopenhagen, helaas heb ik toen helemaal niets van de stad zelf gezien. Dit was dus een goede kans om Kopenhagen te ontdekken! 6 uur ’s ochtends vertrokken we met de bus, lekker verder geslapen, om vervolgens om 11 uur in Kopenhagen aan te komen. Heerlijke stad! Lekker rond gewandeld en de meeste highlights van de stad bezocht, wat wel te doen was in 1 dag. Vooral omdat we met een groepje van tevoren hadden uitgezocht wat we perse wilden zien en waar dat dan ongeveer was. Kopenhagen heeft wel wat weg van Amsterdam, af en toe wat grachten! Verder hadden we heel veel geluk met het weer, de zon heeft de hele dag geschenen, waardoor het ook niet zo heel koud aanvoelde. Helaas hadden we geen tijd over om te shoppen, anders was Kopenhagen daar zeer geschikt voor geweest! Heel veel leuke winkeltjes, alhoewel Denemarken nog duurder is dan Zweden, dus een gevulde portemonnee is belangrijk :P Op de Round Tower, een toren waarvan je een heel gaaf uitzicht hebt over Kopenhagen, werd ik nog geïnterviewd door de lokale tv over wat ik van de toren vond. Heb ik het toch weer even gemaakt op de lokale Kopenhaagse tv! Verder bestond het uitzicht wat we hadden niet alleen uit Kopenhagen…we hebben ook nog een stel gespot wat met uiterst rare dingen bezig was op een dak van een van de huizen :P En als echte toerist moet je daar natuurlijk even een foto van nemen! Ook zijn we naar een aardig apart deel van Kopenhagen geweest, genaamd Christiania. Dit is een soort zelfstandige gemeenschap binnen Kopenhagen, vol met hippies. Er gelden binnen deze gemeenschap andere wetten dan buiten hun gebied, en er mag hier gewoon openlijk en legaal drugs worden verkocht en gebruikt. Dit was te zien en te merken..er stonden allemaal standjes waar allerlei soorten drugs lagen uitgestald en je werd al high van de lucht die er hing. Ik vond de sfeer er niet zo heel tof…beetje intimiderend, heel veel grote gasten vol met tattoos en aan hun zijde een buldog. Ik weet het niet..apart wereldje ;) Maar goed..wel een interessant afsluiter van onze dag in Kopenhagen! Nog even wat gegeten en om half 8 met de bus weer terug richting Kalmar, waar we om 12 uur helemaal gesloopt aankwamen. Die zondag heb ik dan ook lekker rustig aan gedaan..Heerlijk uitgeslapen, wat Zweeds huiswerk gedaan en ’s avonds een film gekeken met huisgenootjes in de woonkamer.

Die donderdag erop had ik mijn Zweeds tentamen..wat ik met een ‘passed with distinction’ heb gehaald! :D Het tentamen was goed te doen..en ik moet zeggen dat ik ook steeds meer dingen herken. Tijdens de aerobic lessen op de sportschool weet ik al wat bepaalde termen betekenen, ik weet wat ze in de supermarkt tegen me zeggen en ik kan mijn huisgenootjes al een beetje verstaan ;) De donderdag van het tentamen was trouwens een redelijk aparte dag hier in Kalmar..er was een of andere vent met een bom op zijn lichaam! :S Een paar andere exchange studenten moesten geëvacueerd worden uit hun gebouw omdat die vent vlak voor hun gebouw stond, zo’n 2 uur voor het tentamen! Die konden dus helaas geen laatste blik op de stof van het tentamen werpen.. Anywayz..het fijne weet ik er niet van, maar die vent is gearresteerd en de bom is ergens onschadelijk gemaakt. Sensatie in Kalmar ;)

Het weekend van 23 oktober begon vrijdag met een verjaardagsfeestje van 2 exchange studenten. Erg gezellig! Ze hadden een soort dansvloer gecreëerd in hun woonkamer, dus gewoon daar een feestje gebouwd inclusief dansmoves ;) Waarom naar een of andere club gaan als je gewoon thuis een club kan maken? Stuk goedkoper..wat wel een rol begint te spelen, aangezien het gewoon te duur is om elke week 3 keer uit te gaan ;) Die zaterdag heb ik in de bibliotheek aan mijn research gewerkt..wat nu af is! :D Nu alleen nog even mijn leraar weten te contacten hoe ik het moet inleveren en dan hopen dat het goed genoeg is. ’s Avonds was er een 80’s party op de 1e verdieping in mijn gebouw. Heel veel mensen verkleed in 80’s stijl..ik niet ;) Kan wel bezig blijven met al die thema’s! Daarna door naar Corehouse…waar het jawel, 90’s avond was haha! Heerlijke muziek! Wel jammer..dit was de laatste avond in Corehouse :( Corehouse gaat dicht aangezien er problemen zijn met vergunningen en dergelijke… Heb in elk geval een geweldige laatste avond in Corehouse gehad! Na afloop van Corehouse nog lekker een pizza gedeeld met een vriendin hierzo. Perfect avondje uit! Zondag was het bezoek aan de ‘moose farm’, een park waar je elanden kunt bekijken, ongeveer een uur van Kalmar vandaan. Elanden zijn uiteindelijk toch wel iets groter dan ik had verwacht..je zou ze kunnen vergelijken met grote paarden. En ze maken rare geluiden ;) In Zweden gebeuren er elke dag zo’n 12 tot 15 verkeersongelukken waarbij een eland is betrokken, meestal bij zonsondergang en zonsopgang. Ze kunnen zo’n 50 km per uur lopen en wegen ongeveer 800 kilo. Moet je voorstellen dat je dat voor je auto treft ;) In het museum van het park was te zien hoe het eruit ziet als je een eland aanrijdt..zag er niet zo fijn uit kan ik jullie zeggen! Nadat we de elanden hadden bekeken hebben we op de barbecue onze eigen elandenworst klaargemaakt en een broodje elandenworst. I know, beetje bizar als je net heel leuk hebt staan kijken naar die dieren en ze vervolgens opeet. Ik kon elk geval niet echt een goed verschil proeven tussen een normale worst of een elandenworst. Wel weet ik dat mijn kleding na afloop enorm stonk naar de barbecue! Al met al was het in elk geval wel een leuke dag, gaaf om eindelijk eens een keer elanden te zien nu ik in Zweden ben ;)

Afgelopen vrijdag was er weer een verjaardagsfeestje. Heel wat mensen hadden die dag een tentamen en zijn na hun tentamen een of ander drankspel gaan doen, om te ontstressen zullen we maar zeggen:P Het gevolg was dat ze al helemaal bezopen op het verjaardagsfeest aankwamen. Ik heb die avond heel wat rare dingen zien gebeuren: mensen die niet meer op hun eigen benen kunnen staan, vreemdgangers en er was zelfs een gozer die zaterdagochtend in een politiecel wakker werd, twee blauwe ogen had en geen idee meer had wat er die avond ervoor was gebeurd of wat hij had gedaan. Scary! Ik ben zelf na het verjaardagsfeest met een paar mensen uitgeweest in Byttan, een club hier in Kalmar. Eens maar nooit meer zullen we maar zeggen. De muziek was niets, het was niet echt druk en het was er iets te fancy voor mij. Het leek wel een gala..alle meiden in jurken en op 10 centimeter hoge hakken en alle gasten half in pak. Niet echt mijn ding. En on top of it kwam ik ’s nachts thuis en deed de elektriciteit het niet meer! Nice…in het donker je proberen om te kleden en je tanden te poetsen :P Zaterdag gelijk Kalmarhem gebeld, het bedrijf wat alle studenten appartementen verzorgd in Kalmar, en na een kwartier stond er al iemand voor mijn deur om het te fixen. Het bleek uiteindelijk een kwestie te zijn van een knopje omzetten en alles deed het weer. Had dat dan gezegd! :P Verder was afgelopen zaterdag het Halloween feest. Ik was verkleed als duivel, en helaas niet de enige. Er liepen denk ik zo’n 200 duivels rond in Kalmar zaterdagavond. Het Halloween feest vond plaats in Palace, een restaurant/club en bestond uit een heerlijk diner, entertainment en feest. Het feest was speciaal georganiseerd voor exchange studenten. Echter, niet alleen uit Kalmar. De meerderheid van de mensen kwam uit Vaxjo, een stad zo’n uur van Kalmar vandaan, aangezien ze in Vaxjo ongeveer 500 exchange studenten hebben en hier in Kalmar zijn we met zo’n 120 exchange studenten. Tijdens het diner hoorde ik opeens Nederlanders achter me praten. Zat er een groep van ongeveer 8 Nederlanders achter me..overigens allemaal gasten. Ik begin me nu toch echt af te vragen of het voor gozers aantrekkelijk is om naar Zweden te komen voor de blonde meisjes ;) Anyway..ik kreeg te horen dat 30 van de 500 exchange studenten in Vaxjo Nederlands zijn. Ik ben eerlijk gezegd toch blij dat we hier in Kalmar maar met 3 Nederlanders zijn, vind het veel leuker om met allerlei andere nationaliteiten om te gaan! Verder heb ik zaterdagavond de meest te gekke kostuums gezien..heb al wat ideeën kunnen opdoen voor een eventueel volgend Halloween feest. Het was weer een topavond! Zondag heb ik lekker uitgebrakt en was het mijn ‘schoonmaakdag’. Elke week hebben we hier in huis een ‘maid of the week’ en het is diens taak om op zondag de keuken en de woonkamer schoon te maken. Afgelopen week was ik de pineut. Maar goed, dit is dan ook de enige keer tijdens mijn tijd hier dat ik dit hoef te doen… Het was in elk geval een relaxed dagje.

Verder had ik gisteren de eerste les van mijn nieuwe vak ‘The Tourism Production System’ en ik moet zeggen dat ik het tot nu toe erg interessant vind. Ik ga het wel druk krijgen deze maand met colleges, lezen, opdrachten maken en daarnaast nog mijn Zweeds. 1 december is mijn Zweeds tentamen voor het tweede deel en 3 december heb ik een tentamen van ‘The Tourism Production System’. Maar daarna ga ik 6 december alweer naar Lapland, dus even een maand knallen en dan weer lekker genieten! En ik heb nog wat nieuws om naar uit te kijken: ik heb van 13 t/m 20 december een kamergenoot..Astrid komt me dan bezoeken! :D

Dit was het weer even voor nu! Hej da!

Liefs,

Marina

  • 03 November 2010 - 20:34

    Rudy:

    Super mooie blog weer Marina!! :D. Haha, bizar groot die elanden he, echt niet normaal!! Die wil je idd niet door je voorruit hebben :P. Toch nog wel even met de kleine zeemeermin op de foto geweest in Kopenhagen he? :P. Maar goed, geniet nog even van al die niet-Nederlanders daar... d'r komt een tijd dat je weer met allemaal Nederlanders opgescheept zit :P. Dikke kus!!

  • 03 November 2010 - 20:38

    Nathalie:

    Ha ben de eerste :D
    Leuk om te lezen allemaal weer Marien! Gezellig dat Astrid langs komt ook! Have fun en geniet van je laatste maanden! Thnx voor je kaartje trouwens, voor mijn b-day! :D

    Liefs

  • 03 November 2010 - 21:32

    Barbara:

    hey marien! wat klinkt het allemaal super! toffe feesten, toffe mensen en toffe omgeving! ook echt vet dat je al een beetje zweeds kan verstaan enzo! oeh lapland, dat is zeker iets om naar uit te kijken!!! kuss!

  • 04 November 2010 - 03:44

    Sam:

    heeeeeeey meis,

    super leuke blog!! als we weer een keer gaan skypen moeten we rekening houden dat we nu 7 uur van elkaar vandaan zitten:P maar raar 3 uur donker, bij mij is het pas rond half 7 donker:p xxxx

  • 04 November 2010 - 09:36

    Roos (oma):

    Hoi Marina, weer een nieuw blog. Leuk dat je ons zo uitgebreid op de hoogte houdt van je leventje in Kalmar. We hoeven ons geen zorgen te maken, het gaat prima met jou. Nu even aan de studie en dan heb je het reisje naar Lapland verdiend, dikke kus.

  • 04 November 2010 - 10:51

    Tiny:

    Hallo Marina. Heel gezellig om te lezen ove r jouw belevenissen in Zweden. Een dagje Kopenhagen en dan weer naar een elandenfarm.
    Klinkt allemaal heel leuk en nu moet je even een maandje hard werken voor je tentamens. Veel succes daarmee en daarna extra genieten in Laplan d en ook nog plezierige dagen met Barbara. Groetjes en liefs opa en oma

  • 04 November 2010 - 14:31

    Guido:

    Heey Marina,

    Klinkt goed allemaal hoor! De feestjes komen me allemaal wel bekend voor, denk dat dat altijd hetzelfde gaat als je op exchange bent :)

    Veel plezier nog even, en geniet van de donkerte ;)

    xx

  • 04 November 2010 - 15:47

    Tiny:

    Per abuis heb ik in mijn berichtje jou prettige dagen gewenst met Barbara, maar dat moet natuurlijk Astrid zijn. Sorry Marina

  • 04 November 2010 - 16:20

    Karin:

    De elanden lijken op paarden? Dan heb je de foto's vast van een heeeeeeeeeeele grote afstand genomen he dierenvriendin!
    Okee, even een geintje van je moeder tussendoor.
    Veel plezier daar en succes met de studie!

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Kalmar

Marina

Actief sinds 23 Maart 2010
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 15486

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2010 - 04 Januari 2011

5 maanden Kalmar!

10 April 2010 - 22 Mei 2010

Expedite INChina

Landen bezocht: