Merry Christmas!! - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Marina Hutten - WaarBenJij.nu Merry Christmas!! - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Marina Hutten - WaarBenJij.nu

Merry Christmas!!

Door: marinahutten

Blijf op de hoogte en volg Marina

25 December 2010 | Zweden, Kalmar

Oh my god..mijn laatste blog was alweer een maand geleden! Dat vraagt voor een nieuwe en waarschijnlijk ook mijn laatste/een van mijn laatsten! En stiekem ben ik ook wel een beetje gepusht door mijn mams, die maar blijft zeggen dat ik toch echt een nieuwe blog moet maken :P Ga er rustig voor zitten, want een maand lang samenvatten in een blog levert een aardig lang verhaal op ;) Gelukkig heb ik een soort ‘dagboek’ waarin ik dingen bijhoud, zodat ik nu nog weet wat ik een maand geleden heb gedaan :P

Maar ten eerste natuurlijk: Merry Christmas!! Ik hoop dat iedereen hele fijne dagen heeft met familie en vrienden!

Het weekend van 26 november was ik een beetje ziekjes. Verkouden, hoofdpijn, keelpijn..je kent het wel! Vooral rustig aangedaan dus. Althans..overdag! Vrijdagavond hadden we een eerste afscheidsfeestje van Sarah, Duits meisje dat vanaf december begon met een stage in Stockholm. Erg gezellig feestje waar ik in eerste instantie vroeg weg wilde gaan, maar wat toch niet echt gelukt is. Om 3 uur lag ik in bed..en het gevolg was dat ik me zaterdag dus weer niet helemaal top voelde. Op dit soort momenten zou een moeder toch wel handig zijn die je een beetje tegenwerkt en je erop wijst dat dit niet de beste manier is om beter te worden ;) Anywayz..zaterdagavond voelde ik me gelukkig weer heel wat beter en was er hier in huis de verjaardag van mijn Chinese buurmeisje. Ook weer erg gezellig! Ze had de hele middag in de keuken gestaan en 2 ovenplaten vol met sushi gemaakt..jammie! Het sneeuwde onwijs die avond en met alle mensen nog een sneeuwbalgevecht gehouden en een enorme sneeuwpop gemaakt.. Hierna gingen de meeste mensen uit, except for me. Ik was verstandig deze avond! Daarnaast gingen de meeste huisgenootjes ook niet uit, dus ik heb nog lekker na zitten kletsen met mijn huisgenootjes. Die zondag zijn we gaan brunchen bij een restaurant hier, een soort afscheidsbrunch aangezien Brittany 2 dagen later zou vertrekken. Heerlijk gegeten! Hierna zijn we naar de kerstmarkt geweest in het kasteel hier in Kalmar, hele gezellige sfeer! Allemaal standjes waar je lokale etenswaren kon proeven en veel typisch Zweedse producten.

De week daarop was de week van de tentamens, waarin ik dus veel heb gestudeerd. Ik had mijn Zweeds tentamen en het tentamen voor het vak Tourism Production System. Inmiddels weet ik dat ik mijn Zweeds tentamen heb gehaald. Voor het tentamen van mijn andere vak moet ik nog even wachten op het resultaat…pff dat wachten! Het resultaat van mijn onderzoek wat ik de eerste 10 weken hier heb gedaan heb ik ook nog niet, de leraar van dat vak is echt een chaoot! Heb hem er al zo vaak over gesproken/gemaild, maar hij blijft zeggen dat hij er mee bezig is. Nja, we will see..we blijven geduldig wachten! Heb hier inmiddels alles afgerond..het enige wat me nu nog rest is een ‘home-exam’ op 10 januari, een tentamen wat ik dus vanuit NL kan maken. En eventueel nog een herkansing of iets dergelijks..maar goed, daar gaan we niet van uit! Mijn afstuderen is inmiddels ook in volle gang..ga uiteindelijk voor TUI, waar ik ook mijn stage heb gelopen, een afstudeerscriptie doen. Erg leuk en gezellig! Heb mijn eerste scriptievoorstel opgestuurd en ook hierbij is het weer…wachten!! Tot de scriptie coördinator het voorstel goed keurt en mij dus toestemming geeft om hier in februari mee te gaan beginnen.

Het hoogtepunt van mijn laatste weken was toch wel de trip naar Lapland! Op 6 december vertrok de trein om kwart voor 6 naar Linkoping, de plaats van waar we verder zou gaan met de bus richting het hoge noorden. De groep bestond uit exchange studenten uit Kalmar en exchange studenten uit Linkoping, een internationale groep waar de Duitsers uiteindelijk veruit de meerderheid vormde. Ik denk dat 3/4 van de groep Duits was…kan geen Duitsers meer zien na die maanden hierzo :P Ruim op tijd kwamen we met de trein aan in Linkoping en om 11.30 vertrok de bus richting Lapland. Na uiteindelijk 21 uur in de bus te hebben gezeten, en vooral niet te hebben geslapen, kwamen we aan in Kiruna, de grootste stad van Lapland. Alhoewel je het niet echt een stad zou kunnen noemen, met 18.000 inwoners. Bij aankomst eerst lekker ontbeten en ons gesetteld in de kamer in het hostel waar we verbleven. Ennn om 1 uur was het dan zover, het begin van ons avontuur op de sneeuwscooter en hondenslee! Wow..echt supervet gewoon! We gingen met 6 sneeuwscooters op pad, op elke sneeuwscooter 2 personen, en een begeleider op een sneeuwscooter. Ik zat met Laura op de sneeuwscooter en mocht als eerste achter het stuur. In het begin was het erg spannend, aangezien je moest wennen aan het gas geven en sturen.. Is toch net iets anders dan bij een auto. Na een tijdje raakt ik er wel aan gewend en begon ik wat meer te gassen. Ze hadden een soort van parcours aangelegd, door middel van het weghalen van sneeuw. De sneeuw was namelijk zo’n halve meter hoog en met een sneeuwscooter kom je daar nog niet echt heel gemakkelijk doorheen. Het ging helemaal top…tot een scherpe bocht die ik niet kon halen met sturen :P In plaats van dat ik de bocht nam ging ik zo rechtdoor een halve meter sneeuw in. Gelijk op de noodrem gedrukt en gewacht tot de organisator die voorop ging ons kwam helpen om die sneeuwscooter weer op het parcours te krijgen. Hij vertelde me dat als ik nog 10 meter verder rechtdoor was gegaan, ik in een meer was beland met dat ding, nice! :P Gelukkig was ik niet de enige die een fout maakte met het sturen, toen Laura aan het stuur zat was er ook een bocht die ze niet kon halen en belandden we weer in de diepe sneeuw! Tsja..Laura en ik waren een goed team! Verder was het echt helemaal fantastisch! Het landschap was zo mooi…alles is gewoon wit en het enige wat je ziet is die 6 rode achterlichten van de sneeuwscooters. En het is zo…rustgevend! En koud ;) Maar goed..gelukkig hadden we speciale warme pakken aan, die verbazingwekkend goed werkten. Ergens in the middle of nowhere, in het witte landschap, stopten we met de sneeuwscooters en kregen we warme thee aangeboden in een tipi tent. Hierna gingen we verder met de hondenslee. Ook helemaal super! Niet normaal wat een gewicht die kleine honden eigenlijk kunnen trekken. De gids die de hondenslee bestuurde vertelde dat hij aan hondenslee wedstrijden meedoet met zijn honden, en dat hij de toeristentours erbij doet om aan geld te komen voor het verzorgen van de honden. ’s Avonds hebben we lekker gekookt in het hostel en hebben we nog een bezoekje gebracht aan de houten kerk in Kiruna. Lekker vroeg gaan slapen, aangezien we nog gesloopt waren van de reis. De volgende ochtend was het eerste programma onderdeel een bezoek aan een Sami-familie. De Sami zijn de oorspronkelijke bewoners van Lapland en nu leven ze vooral van hun rendierkudden, die hen melk, vlees en huiden leveren. Onderweg met de bus naar de Sami-familie kwamen we een paar rendieren tegen die midden op de weg stonden. Heel raar gezicht! Deze rendieren bleken uiteindelijk van de Sami-familie te zijn waar we naartoe gingen, ze lopen gewoon vrij rond. Daarnaast hebben we ook zo’n 5 dode rendieren langs de weg zien liggen, dat was iets minder. Bij de Sami-familie aangekomen hebben ze ons verteld over het leven als Sami en hebben ze ons kennis laten maken met de rendieren. Ook was er de gelegenheid om rendierhuiden te kopen, helaas kon ik deze niet in mijn koffer meenemen :P ’s Middags hebben we een mijntour gehad door de mijn van Kiruna, 500 meter onder de grond. Heel apart, onder de grond bevindt zich gewoon een heel wegenstelsel van 300 kilometer, inclusief verkeersborden en stoplichten! Het is er wel pikkedonker. Daarnaast bevinden zich er voor de medewerkers allerlei faciliteiten, zoals een restaurant. Het jammere van het bestaan van deze mijn is dat de stad Kiruna er wel aan gaat. Elke keer gaan ze naar een nieuw, dieper niveau om ijzererts te winnen en dit heeft helaas tot gevolg dat de ondergrond onder een gedeelte van de stad instabiel wordt, en er verschuivingen en verzakkingen plaats vinden. De gids tijdens de mijntour vertelde ons dat er elke nacht rond half 1 explosies worden ontploft om ijzererts te winnen en dat je dit als persoon boven de grond kunt voelen. En het is echt zo! Die nacht voelden we inderdaad trillingen. Omdat de grond zo instabiel is hebben ze besloten om de stad een paar kilometer verderop opnieuw te bouwen. Sommige gebouwen worden gewoon afgebroken en opnieuw opgebouwd, anderen worden gewoon in originele staat verhuisd, zoals bijvoorbeeld de kouten kerk in Kiruna. Deze zal verhuizen over wegen die nog moeten worden aangelegd. Echt heel apart, het is net alsof ze gewoon een stad oppakken en deze zo ergens anders neerzetten. Na de mijntour hebben we weer gekookt en ’s avonds hebben we een wodka avond gehouden. Ik zat met Franzi en 2 Poolse meiden op de kamer en die Poolse meiden hebben altijd wodka bij zich. Dan drinken we wel even een glaasje mee ;) De volgende dag gingen we om 08.30 weer met de bus onderweg, als eerste naar Narvik, een stad in Noorwegen. Een hele mooie rit, dwars door de bergen, met opgaande zon! Aangekomen in Narvik het mooie uitzicht over de fjorden bewonderd. 1 woord: wauw! Daarna nog even het centrum in geweest en snel een kaart gestuurd naar oma..met een Noorse postzegel voor haar postzegelverzameling ;) ’s Middags naar Abisko, waar ons hostel was voor de laatste avond. Even gerelaxed in het hostel en lekker wat gegeten. De zon ging trouwens in Lapland ongeveer om 10 uur op en om 01.30 ging hij weer onder, niet veel daglicht dus. ’s Avonds was het tijd voor weer een nieuwe ervaring: de sauna experience! Eerst 15 minuten in het pikkedonker vanaf het hostel naar beneden, naar het meer, gewandeld. Daar aangekomen stond er een heel schattig huisje met jawel, een sauna erin! Lekker warm haha! Helaas is deze sauna experience net iets anders dan in NL, het was de bedoeling dat je vanuit de sauna naar buiten ging en een duik in het meer nam. Klein detail: het was zo’n -20 graden en er lag ijs op het water. In eerste instantie het ijs dus kapot gemaakt met stenen. De eerste keer dat ik vanuit de sauna naar buiten ging in de sneeuw en in het meer stond had ik geen slippers of iets aan. Mijn hemel..ik had echt het gevoel dat mijn voeten er elk moment konden afvallen, het deed zo’n pijn! Natuurlijk ook nog lekker uitgegleden tijdens mijn weg naar het meer..je moest een soort heuveltje af wat helemaal bedekt was met ijs. Hoppakee, ik maak zo in mijn bikini een smakkerd op het ijs! Ik was blij toen ik weer in de sauna zat en mijn voeten langzamerhand weer begon te voelen! Hierna nog een keer naar buiten geweest en sneeuwengelen gemaakt in de sneeuw :P En de laatste keer dat we vanuit de sauna naar buiten gingen en het meer ingingen was ik gelukkig zo slim geweest om slippers aan te doen! Dat scheelde zo veel! Helaas lag er bij de laatste keer dat we het meer in wilden alweer een laag ijs op het meer, binnen 30 minuten ofzo! :S Toen hebben een paar gasten met hun blote voeten het ijs lopen kapot maken, achteraf gezien niet zo heel slim! Het was in elk geval wel een hele belevenis! Wie doet er mee met een verlate Nieuwjaarsduik in Scheveningen als ik weer thuis ben?! Ik weet nu zeker dat ik dat in elk geval wel aankan :P Die avond hadden we eigenlijk ook gepland om het Noorderlicht te zien…helaas is dit er niet van gekomen, het was veel te bewolkt! Best wel een teleurstelling maarja..reden om nog een keer terug te komen ;) De dag erna heb ik samen met 4 andere meiden sneeuwschoenen gehuurd. En nee, dit zijn niet de ouderwetse tennisrackets wat iedereen zich er nu waarschijnlijk bij voorstelt :P Kijk maar eens op Google haha…het is vrij lastig uit te leggen hoe die dingen eruit zien ;) Met onze sneeuwschoenen aan hebben we een paar kilometer van een wandelparcours gelopen en zijn we terug gegaan naar de sauna waar we de avond ervoor in het meer waren gedoken. Die avond ervoor was het namelijk donker en konden we dus helemaal niet goed zien waar we eigenlijk waren of in wat voor meer we eigenlijk hadden gelegen ;) Het zag er in elk geval heel mooi uit. Rond 13.30 vertrokken we met de bus richting het ijshotel. Weer 1 woord: wauw! Zo mooi!Onbegrijpelijk hoe zoiets helemaal kan zijn gemaakt van sneeuw en ijs. Ik kan hier wel alle kamers gaan beschrijven maar in dit geval zeggen foto’s meer dan woorden. Check mijn hyves voor wat eerste foto’s. Het was die dag de opening van het ijshotel, dus nog niet alles was af, but still… Ik weet alleen niet of ik er ooit zou willen slapen. Het lijkt me nogal koud ;) Het enige waar je op ligt zijn rendierhuiden. Na het ijshotel hebben we nog een stop gemaakt bij de rand van de poolcirkel, als echte toeristen nog wat foto’s gemaakt natuurlijk. En hierna zijn we langzamerhand weer terug gegaan naar Linkoping. Vanaf Linkoping had ik dit keer niet de trein terug naar Kalmar. Franzi was met de auto en ik kon met haar terug rijden naar Kalmar, wat een regelrechte hel was vanwege het weer die dag. Het sneeuwde onwijs, we konden niet harden rijden dan 60. Daarnaast hebben ze hier in Zweden geen lichten langs de weg, waardoor je constant met groot licht moet rijden en dan alsnog nog geen 10 meter vooruit kan zien door die sneeuw. En dan heb je ook nog de kans dat er een eland voor je auto schiet. Heb toen niet echt met een gerust hart in de auto gezeten :P Maar goed, we made it! Voor zover mijn verhaal over de trip naar Lapland, een trip om nooit te vergeten!

Na Lapland had ik 2 dagen om even bij te komen en toen kwam Astrid alweer! Erg gezellige week gehad! Wel nog even spannend of ze hier überhaupt op maandag nog naar Kalmar kon komen…Haar vlucht ging ’s avonds vanaf Eindhoven naar Stockholm en vanaf Stockholm had ze de trein geboekt, de laatste trein die die avond richting Kalmar ging. Het probleem was alleen dat ze moest overstappen en nadat haar eerste trein een uur vertraging had, kon ze de tweede trein dus net niet halen! Noooo! Gelukkig ontmoette ze op het station een aardige Zweedse meneer die hetzelfde probleem had en die met de auto werd opgepikt door zijn vrouw die in de buurt was en die hem en uiteindelijk ook Astrid meenam en ze bij het volgende station afzette, zodat ze alsnog de trein konden halen. Astrids eerste ontmoeting met de Zweedse bevolking was dus in elk geval erg positief ;) Om kwart voor 1 maandagnacht heb ik haar opgehaald van het station en zijn we snel ons bedje ingedoken, beiden moe. Astrid van een hele dag reizen en ik…nog van Lapland ofzo? ;) Dinsdag t/m vrijdag hebben we lekker doorgebracht in Kalmar. Lekker het centrum ingeweest, wezen shoppen, naar de Ikea geweest ;),naar het kasteel geweest, wezen wandelen langs de kustlijn van Kalmar, filmpjes gekeken etc. 4 relaxte dagen! Woensdagavond was de laatste avond dat Harry’s dit semester open was, dus eerst een pre-party en daarna de voetjes van de vloer in Harry’s. Leuke avond! Het was tevens de avond dat ik veel mensen voor het laatst zag, aangezien die in het weekend weer richting thuis vertrokken..dat was iets minder, maar goed..ons motto hier is: it’s no goodbye, it’s a see you later ;) Vrijdagavond nog een etentje gehad met Julia, mijn Chinese buurmeisje die ik die avond ook voor het laatst zag. Voor het weekend hadden Astrid, ik en Julia ( andere Julia, Duits meisje ) een weekendje Goteborg gepland. Zaterdag vertrok onze trein dan ook om 8 uur ’s ochtends vanaf Kalmar naar Goteborg, zo’n 4 uur durende reis. Heerlijk weekend gehad in Goteborg! Moest even wennen aan het feit dat we weer in een echte stad waren..zo druk! Kalmar is echt een klein stadje wat dat betreft. Bij aankomst eerst naar ons hostel gegaan, wat echt perfect was! Erg centraal gelegen, schoon en veel extra faciliteiten zoals computers met internet ( wat erg handig was om zo nu en dan even de vluchtinformatie te checken voor Astrid die maandag weer naar huis zou vliegen ), gezamenlijke woonkamer en een keuken waar allerlei keukengerei aanwezig was. Als iemand ooit nog naar Goteborg gaat, zeker een aanrader! De eerste dag hebben we een 24-uurs openbaar vervoer pas gekocht en zijn we van hot naar her gereisd. De hele stad was in kerstsfeer, wat het eigenlijk nog leuker maakte! Lekker in het centrum rondgedwaald, waar we dan af en toe opeens op een kleine kerstmarkt stuitten. Erg gezellig! ’s Avonds weer richting het hostel en even wat eten gekookt. Daarna door naar Liseberg, een attractiepark midden in Goteborg. In de zomer is dit vooral leuk voor kinderen, maar in de winter maken ze er een soort van kersmis Winter Wonder Land van. Het hele park wordt verlicht door miljoenen lampjes, er is een kerstmarkt, kerstmuziek, je kunt er schaatsen, je kunt er typisch Zweedse gerechten eten etc. Vooral de vele lichtjes maken het geheel mooi! Na Liseberg zijn we nog even het centrum ingegaan en ergens een bar ingedoken om de avond af te sluiten met een biertje. Helemaal gesloopt zijn we daarna ons bedje in gedoken. Zondag hebben we de dag half in het centrum doorgebracht en half in Slottskogen, een groot park in Goteborg waar je ook allerlei dieren kunt zien zoals herten en natuurlijk…elanden! Dat kon Astrid natuurlijk niet missen..als je in Zweden bent moet je gewoon elanden hebben gezien ;) ’s Avonds ging Julia weer met de trein richting Kalmar, aangezien ze maandagochtend nog een laatste les had op school. Astrid en ik zijn uit eten geweest in een heel leuk, klein restaurantje waar ze allemaal kleine gerechtjes serveerden, een soort van tapas maar dan de Zweedse variant. Erg lekker! Astrid had Moose carpaccio besteld..ook weer eens wat anders. De volgende ochtend is Astrid om 4 uur uit het hostel vertrokken, om om 5 uur de trein richting het vliegveld in Stockholm te pakken en weer richting NL te vliegen. Gelukkig is alles helemaal goed verlopen, geen vertragingen of annulering van de vlucht of iets dergelijks. Ik ben nog lekker wat uurtjes in bed blijven liggen, en heb echt op het nippertje mijn trein/bus naar Kalmar terug weten te pakken. Bij aankomst op het station stond er dat er in plaats van een trein een bus richting Kalmar ging. Had iets te maken met wissels die vast gevroren waren ofzo, ook hier in Zweden is het openbaar vervoer niet optimaal ;) Anywayz..in eerste instantie eerst nog zelf op zoek gegaan naar de bussen, met mijn Zweedse talenkennis. Helaas liep dit niet helemaal goed en heb ik maar even bij iemand geïnformeerd die me de goede weg wees. Alleen een beetje jammer dat het busplatform nog 10 minuten lopen was.. heb moeten rennen om de bus te halen, maaaaar ik heb het gehaald!

Bij aankomst in Kalmar gelijk weer druk, druk, druk want er moest een surprise party georganiseerd worden voor Tanja, die die dag jarig was. In eerste instantie was dit feestje bij mij in huis gepland omdat ik een grote woonkamer heb en een grote eettafel, alleen toen ik maandag thuis kwam stond ik opeens in een lege woonkamer! Bleek dat ze een maand bezig zijn met constructies van de keuken en de woonkamer, verven en een nieuwe vloer ofzo. Ze hadden zaterdag een brief in de brieven bus gedaan met informatie over dit hele gebeuren, lekker handig als ze maandag al beginnen en ik in Goteborg zit. Hele woonkamer is leeg en alles is dicht getapet. Ahhh stress! Er moest een feestje georganiseerd worden :P Uiteindelijk hebben we alle plannen last-minute moeten veranderen, maar is toch alles goed gekomen. We hebben het feestje bij iemand anders gevierd en Tanja was helemaal verrast toen we haar met een smoesje naar ons hadden gelokt. Iedereen had wat lekkers te eten meegenomen en het was een zeer gezellige avond. Helaas weer afscheid moeten nemen van aardig wat mensen, waaronder Tanja :( En de dag daarop van Franzi :( Dit waren toch wel 2 meiden waar ik heel veel mee omging. Nog een hele lieve kaart en cadeautje gekregen bij het afscheid. Ik weet in elk geval zeker dat ik hun 2 sowieso nog wel ga zien, ergens in de toekomst! Ze zijn allebei Duits, dus wonen gelukkig niet al te ver weg. En Tanja studeert officieel in Nederland, kan ook een aardig woordje Nederlands, maar doet haar stage nu hierna in Duitsland. Het enige wat haar nog rest is als het goed is het ophalen van haar diploma in Nederland ergens in juni. Perfect om sowieso even met haar te meeten! :) Verder deze week lekker rustig aan gedaan. Heb mijn fiets nog verkocht, aangezien ik die helaas niet mee kan nemen in het vliegtuig terug naar Nederland ;) Heb hem helaas niet al te veel kunnen gebruiken, aangezien ik nu al anderhalve maand in de sneeuw zit. Ik loop hier alles. Vorige week is er niet zoveel sneeuw bij gevallen, maar de afgelopen dagen is het weer flink tekeer gegaan. Verder heb ik de afgelopen dagen voorbereidingen getroffen voor de kerstdagen. Kerst vier ik hier met 9 andere exchange studenten, elke dag een kerstdiner! Gisteren het eerste kerstdiner gehad..als voorgerecht Borscht ( een Oekraïense soep ), als hoofdgerecht lasagna en als nagerecht Kaisersmarren ( Oostenrijkse pannenkoeken ). Erg lekker allemaal! Vanavond wordt het diner verzorgd door 3 gozers: een Hongaarse, een Franse en een Turkse. Ben benieuwd wat er of tafel verschijnt :P

Zo, dit was me wel weer een verhaal! Het begint nu allemaal wel op te schieten, nog anderhalve week en dan ben ik weer terug in Nederland. Na de kerstdagen langzaamaan beginnen met inpakken, 29 december inspectie van mijn kamer, 30 december richting Stockholm, 3 januari terug naar Kalmar waar ik nog 1 nachtje slaap en mijn spullen oppik en dan 4 januari met de trein naar Kopenhagen en in het vliegtuig terug. Ik hoop dat alle problemen rondom het vliegverkeer dan langzamerhand wel een beetje over zijn. Heb de afgelopen week veel te veel exchange studenten gesproken die een koffer kwijt zijn, uren vertraging hadden, een nacht op het vliegveld hebben moeten doorbrengen etc. We will see! We gaan er gewoon vanuit dat ik 4 januari gewoon om 19.30 in het vliegtuig stap en om 21.00 in Amsterdam arriveer!

Liefs,
Marina

  • 25 December 2010 - 15:09

    Roos:

    Hoi Marina, VERRASSING! een heel lang en interessant blog van mijn kleindochter op de eerste kerstdag. Zonder aandringen van mama had het er toch zeker ook wel van gekomen? Thanks voor je mooie hartvormige ansichtkaart met bijzondere postzegel uit Noorwegen. Geniet van alle geplande diners. Wij verlangen naar je thuiskomst. Groetjes, dikke kus, opa en oma.

  • 25 December 2010 - 16:54

    Karin:

    Luister je straks als je weer thuis bent ook nog steeds zo goed naar je moeder? Leuke blog!!
    Die verlate nieuwjaarsduik daar hou ik je aan, wij komen kijken!!
    Nog veel plezier,

    xxx

  • 26 December 2010 - 10:19

    Tiny:

    Hallo Marina. Merry Christmas en weer bedankt voor je heerlijke enthousiaste verslag van de afgelopen maand. Wat heb je weer veel beleefd en we vinden het heel leuk dat je ons steeds hebt laten meegenieten van je wel en wee in Zweden.
    We zullen je blogs gaan missen maar zijn wel heel blij dat je weer thuiskomt. Geniet nog even en tot gauw. Lieve groetjes opa en oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Kalmar

Marina

Actief sinds 23 Maart 2010
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 15481

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2010 - 04 Januari 2011

5 maanden Kalmar!

10 April 2010 - 22 Mei 2010

Expedite INChina

Landen bezocht: