Life in Kalmar - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Marina Hutten - WaarBenJij.nu Life in Kalmar - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Marina Hutten - WaarBenJij.nu

Life in Kalmar

Door: marinahutten

Blijf op de hoogte en volg Marina

14 Oktober 2010 | Zweden, Kalmar

Ennn het is weer eens tijd voor een blog! Ben inmiddels al helemaal gewend hier….en net wanneer ik zo gewend ben, moet ik alweer gaan nadenken over mijn terugreis :S Maar goed…daar zo meer over! Eerst even een update van alle dingen waarmee ik me de afgelopen 2 weken mee heb bezig gehouden :)

Het weekend 2 weken geleden was George jarig, een Amerikaan. Hij had het idee om een WTF party te houden…een feest waarbij iedereen iets aanheeft waarvan anderen zullen zeggen: what the fuck?! Als ik had geweten dat hier zoveel thema feestjes werden gehouden had ik wel wat gekke attributen vanuit Nederland meegenomen :P Maar goed…nu met een beetje creativiteit toch nog iets leuks weten te bedenken. Toevallig was de week ervoor mijn legging kapot gegaan en daar heb ik wat gaten ingemaakt. Tadaa! Outfit ready! Moet nu weer wat gaan bedenken voor Halloween..we hebben een Halloween diner en feest. Iemand nog leuke ideetjes? ;) Verjaardagsfeest van George was verder erg gezellig. Heel Amerikaans..met een beerbong en een beerpong! Voor degenen onder jullie die denken: huh?! Check google ;)

Die zaterdag hadden mijn Zweedse huisgenootjes een diner georganiseerd voor mij en mijn 2 Chinese buurmeisjes. Als voorgerecht soep, als hoofdgerecht natuurlijk aardappelpuree met gehaktballetjes en als nagerecht een chocolade taart. Hmmm, jammie! Met zijn allen hebben we van tevoren zo’n 150 gehaktballen lopen draaien..En ik kreeg commentaar omdat ik ze te groot maakte haha! Heb toen uitgelegd dat we in Nederland gewend zijn aan de grote gehaktballen ;) Het was uiteindelijk een zeer geslaagd diner! Na het diner naar een huisfeest geweest, waar opeens een paar dronken oude Finnen binnen kwamen zetten..probeer die in hun dronken bui maar eens te overtuigen dat dit toch echt een privé feest is en dat ze hier niet horen. Ben blij dat het niet mijn huis was, de volgende dag hoorde ik namelijk dat ze hadden geprobeerd om de deur open te breken nadat ze eruit waren gezet :S Freaky!

Het weekend daarop ben ik richting Oland gegaan, met de 3 meiden waarmee ik ook naar Helsinki ben geweest. Oland is een groot eiland voor de kust van Kalmar en dat weekend was er een oogstfestival. In elk dorp op het eiland was er wel wat te beleven. Heel veel kleine marktjes, eettentjes en gezelligheid. En overal waar je keek lagen pompoenen, schijnbaar het boegbeeld van het oogstfestival. Lekker het eiland rondgereden en overal waar we iets leuks dachten te zien zijn we gestopt. Ook hadden we van tevoren iets gelezen over een optocht, waarbij wij dachten aan een soort parade met versierde wagens, mensen in boerenkostuum, veel pompoenen etc. Ok..dus niet!! We kwamen aan in het dorpje waar de optocht zou zijn en zagen rond de 10 mensen langs de kant van de weg staan. Dus wij gevraagd aan iemand of we goed zaten, ja hoor…hier moest je zijn voor DE optocht ;) Uiteindelijk de auto geparkeerd en ergens op een muurtje gaan zitten wachten…het was heerlijk weer, dus lekker van het zonnetje genoten. Ondertussen had Brittany de moed al opgegeven. Brittany komt uit New York en is gewend aan parades zoals ze die in New York hebben met Thanksgiving enzo…waarbij duizenden mensen langs de kant van de weg staan haha! De uiteindelijke optocht was de ergste optocht die ik ooit heb gezien! We hebben 3 kwartier staan wachten op 5 tractors en 3 oude auto’s!! Anywayz…ik heb uiteindelijk wel bijna lopen huilen van het lachen..je had Brittany’s gezicht moeten zien toen die tractors voorbij kwamen en het na 2 minuten al voorbij was haha! Vergeleken met deze optocht is de carnavalsoptocht van Leidschendam een grote happening! Even om jullie een beter beeld te geven :P Ondanks dat het niet was wat we hadden verwacht hebben we er in elk geval wel grote lol om gehad!

In een van de studentenhuizen is een soort kelder/grote ruimte die kan worden afgehuurd voor feestjes en dergelijke. Daar maken we gretig gebruik van. Afgelopen vrijdag hebben we er met 15 man een filmavond gehouden. Lekker met zijn allen op de banken gehangen die er staan, relaxed avondje!

Afgelopen zaterdag ben ik met 7 anderen ( waarvan 6 Duits, mijn Duits wordt hier goed op peil gehouden ), naar Vaxjo geweest. Vaxjo is de dichtstbijzijnde stad ten opzichte van Kalmar, anderhalf uur rijden met de auto ;) Onderweg kom je alleen maar bomen tegen en zo’n 3 kleine dorpjes. Vaxjo zelf is niet zo heel bijzonder, lijkt op Kalmar. Echter, de omgeving is top! We hadden ergens iets gelezen over een ruïne in de buurt van Vaxjo, waar we besloten naartoe te gaan. De ruïne was mooi om te zien, maar wat er omheen lag maakte het geheel helemaal af. De ruïne was omgeven door een heel groot meer, met daaromheen alleen maar bos. Verder scheen de zon heel fel en was het water helemaal glad. Het perfecte plaatje en precies zoals ik me Zweden had voorgesteld! En er was bijna niemand..het had bijna iets magisch! Zal wat foto’s op mijn hyves zetten..al denk ik dat je het gewoon met je eigen ogen moet zien zoals met heel veel dingen ;) Verder zijn we ook nog naar een kasteel gereden in de buurt van Vaxjo. Ook heel mooi! Maar het toppunt van de dag was wel de ruïne en de omgeving!

Verder was eergisteren natuurlijk de voetbalwedstrijd Nederland-Zweden, die ik samen met Zweedse huisgenootjes heb gekeken. Wel apart..van die Zweedse commentatoren en dan op de achtergrond het publiek ‘Bloed, zweet en tranen’ horen zingen ;) Heb 4 keer in mijn eentje zitten juichen haha! Uiteindelijk gaven mijn huisgenootjes na de wedstrijd toe dat ze er al niet teveel van hadden verwacht en dat Nederland gewoon een niveau te hoog is. En soms zijn er gewoon Zweden die van tevoren al voor Nederland zijn. Heb gisteren tijdens de gebruikelijke uitgaansavond in Harry’s een gozer ontmoet wiens vader Nederlands is. De wereld is klein..hij is geboren in het Bronovo ziekenhuis en heeft 12 jaar in Den Haag gewoond! Hij was voor Nederland :P

Ok..en nu even een update van mijn toekomstige plannen. Zaterdag ga ik een dag naar Kopenhagen met ESN, erg veel zin in! Om 6 uur ’s ochtends vertrekken we en waarschijnlijk zijn we zo rond 1 uur ’s nachts weer terug in Kalmar, lang dagje! Verder staat Lapland natuurlijk nog gewoon op de planning. En van de week heb ik met 2 andere meiden 4 nachten Stockholm geboekt, met Nieuwjaar! :D Woehoe! Zoals het nu naar uitziet ben ik eerder terug dan verwacht.. maar niet omdat ik het niet naar mijn zin heb ;) Ten eerste is het handig om iets eerder terug te komen ivm mijn afstudeerplanning. Daarnaast zullen de laatste weken van het semester hier wat rustig zijn. Mijn laatste tentamen is officieel 10 januari, maar onze leraar regelt elk jaar voor exchange studenten dat ze het tentamen thuis, in hun eigen land, kunnen maken. De laatste les die we hebben is namelijk 16 december en zo kunnen exchange studenten met kerst en Nieuwjaar naar huis. Dat is dan ook wat veel exchange studenten doen. Kortom, het zal een beetje doods worden hier in Kalmar als iedereen weg is. Echter, ik blijf hier gewoon met kerst. Heb samen met wat andere mensen besloten om iets van een kerstdiner te doen. Genoeg ruimte in de keuken, alle Zweedse huisgenoten zijn richting hun familie in andere delen van Zweden ;) En zo kan ik Nieuwjaar in Stockholm vieren! Zoals het er nu naar uitziet kom ik 4 januari terug…heb mijn huur al opgezegd voor 31 december :P Ik stal mijn bagage bij een vriendin hier en ga van 30 december t/m 3 januari naar Stockholm, 3 januari pak ik de trein richting Kalmar terug, slaap een nachtje bij die vriendin en vervolgens ga ik 4 januari met de trein richting Kopenhagen waar ik vervolgens op het vliegtuig stap naar Amsterdam. Zoals jullie zien..ik heb al helemaal een plan! Terwijl er nog zoveel leuke dingen komen..maar goed, wil ik het goedkoopst mogelijk terugreizen, dan moet ik nu dingen gaan boeken.

Owja, wat ik bijna vergeet…ik doe hier ook nog iets voor school ;) Haha! Volgende week heb ik mijn tentamen Zweeds..wat wel goed gaat komen. En heb besloten om ook deel 2 van Zweeds te volgen..dus ik ga gewoon lekker door met Zweeds leren ;) Verder gaat mijn onderzoek de goede richting op en ik wil het echt wel voor november afhebben, zodat ik in november gewoon met mijn nieuwe vak kan beginnen. En ik ben op dit moment druk bezig met het zoeken naar een afstudeeropdracht+opdrachtgever, wat nog best moeilijk is! Moeilijker dan ik had verwacht…dus ik hoop dat het een beetje op zijn pootjes terecht komt. ..

Dit was het even voor nu! Is weer een heel verhaal! Tot de volgende keer!

Liefs


  • 14 Oktober 2010 - 13:04

    Papa :

    even alle vooroordelen bevestigen (ambtenaar, zeker niets beters te doen dan een beetje internetten) maar wel de eerste.
    Weer een leuk verhaal en zelfs voor ons ook nieuwe dingen. En zelfs ook nog wat aan de studie gedaan...
    En wanneer verzorg jij de Hollandse maaltijd? Ben benieuwd wat dan wordt Nog veel plezier en tot op skype, mail, msn

  • 14 Oktober 2010 - 13:08

    Nath:

    Hai Marien,

    Lekker hoor al die dingen die je in de planning hebt staan! Je vergeet gewoon dat je daar naar school gaat ;) Zet m op komende tijd! En alles komt altijd op zijn pootjes terecht, zolang je maar wil ;)

    Liefs vanuit de provincie Utrecht.
    Nathalie

  • 14 Oktober 2010 - 13:22

    Guido:

    Klinkt goed allemaal!
    Ik was hier in mijn eerste week ook iemand tegengekomen wiens vader Nederlands was. Die gozer was geboren in Diaconesse ziekenhuis en heeft gewoon een paar jaar in Leidschendam gewoond. Ook wel een mooi verhaal :)!

    Veel plezier nog, maar dat gaat vast en zeker wel lukken!
    xx

  • 14 Oktober 2010 - 16:03

    Annemiek:

    Wat gaat dat snel opeens, begin januari alweer terug. Maar oud en nieuw in Stockholm, dat zal ook wel bijzonder worden. Btw: als jij terugkomt wonen wij al in de buurt. Dat wordt leuk! Veel plezier nog in je laatste maanden.

  • 14 Oktober 2010 - 17:18

    Roos:

    hoi Marina, je hebt er weer een gezellig verhaal van gemaakt en nu maar hopen dat je snel een interessante afstudeeropdracht+opdrachtgever vindt, dan kan je leventje daar in Zweden helemaal niet meer stuk. Zó gezellig al die feestjes en uitstapjes! Groetjes van opa en oma.

  • 14 Oktober 2010 - 17:43

    Tiny:

    Hoi Marina
    Zo te lezen heb jij het daar reuze naar je zin en begin je de taal ook al een beetje te leren.
    Maar met al die leuke dingen gaat de tijd snel en moet je onderhand al weer aan de terugreis gaan denken. Heel leuk om de Kerstdagen en de jaarwisseling in Zweden te vieren.Geniet ervan en verder wensen we je nog veel succes met je studie en met de diverse uitstapjes. Groetjes.

  • 14 Oktober 2010 - 19:46

    Karin:

    Een mooier cadeau kun je je moeder natuurlijk niet geven op haar verjaardag he.........thuiskomen!!!
    Maar eerst nog genieten van alles wat je nog te wachten staat. Veel plezier in Kopenhagen!

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Kalmar

Marina

Actief sinds 23 Maart 2010
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 15482

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2010 - 04 Januari 2011

5 maanden Kalmar!

10 April 2010 - 22 Mei 2010

Expedite INChina

Landen bezocht: